FAQ

Voorbereiding

  • Ik ben mij aan het oriënteren voor renovatie aan mijn woning / bedrijfspand. Waar moet ik beginnen?

    Als u niet in de branche werkzaam bent, lijkt alles wel abacadabra. Er is immers zo ontzettend veel te kiezen. De vaktermen en afkortingen vliegen u om de oren. Wij helpen u graag bij het maken van uw keuze. Iedereen heeft zo zijn eigen wensen en vindt andere dingen belangrijk. Neem eens contact op of kom eens naar de showroom en laat u vrijblijvend adviseren, wij weten zeker dat u dan al een heel eind op weg bent.

  • Kunnen wij zonder afspraak in de showroom komen?

    Ja hoor, u bent van harte welkom. Kijk hier voor onze actuele openingstijden.
    Wanneer u een offerte wil bespreken, is het handig dat u deze doorneemt met onze contactpersoon die ook uw offerte heeft uitgewerkt. Hiervoor is het wel verstandig om een afspraak te maken.

  • Waarom zou ik naar de showroom komen, kunststof is toch overal hetzelfde?

    Nee, integendeel! Er is een grote variatie op de markt qua type kozijn, hang- en sluitwerk, uitstraling en kwaliteit. Wij laten u graag de verschillen zien in onze showroom. De uiteindelijke offerte hangt ook enorm af van uw keuzes voor wat betreft materiaal, kleur en uitvoering.

  • Kan mijn glas worden hergebruikt?

    Helaas. Alles wat u bij ons bestelt is maatwerk. De maten van het glas zijn heel precies, het is millimeterwerk . Daardoor wijken de glasmaten (bijna) altijd af van die van het bestaande glas. Maar niet getreurd, in vergelijking met ‘vroeger’ zijn de glasprijzen niet erg hoog meer en daarnaast krijgt u bij nieuwe kozijnen, dakkapellen of vouwwanden standaard HR++ isolatieglas. De isolatiewaarde hiervan is vaak vele malen beter dan het glas wat u nu hebt, ook al is dat al dubbel glas.

  • Voldoen de ramen / deuren / vouwwanden aan het PolitieKeurMerk voor Veilig Wonen?

    Standaard is alles voorzien van inbraakwerend hang- en sluitwerk. Als u het certificaat van het PolitieKeurMerk voor Veilig Wonen wil halen, is op sommige plaatsen extra inbraakwerend hang- en sluitwerk nodig. Zo moeten deuren sinds 1 april 2014 bijvoorbeeld voorzien worden van kerntrekbeveiliging. Wij bespreken afhankelijk van uw wensen en woonsituatie waar extra inbraakwerend hang- en sluitwerk moet worden toegepast.

  • Heb ik een vergunning nodig voor de werkzaamheden?

    Afhankelijk van de werkzaamheden die u wilt uit laten voeren, kunnen wij u informeren of daarvoor wel of geen vergunning nodig is. Dit is per gemeente verschillend. Voor het vervangen van de kozijnen is meestal geen vergunning nodig, maar voor een dakkapel op de voorgevel bijvoorbeeld juist wel.

  • Kunnen jullie het tekenwerk en de vergunningaanvraag voor mij verzorgen?

    Ja hoor, graag zelfs. Wij werken hiervoor samen met een gerenommeerd tekenbureau dat direct contact houdt met u als klant en met de dienstdoende gemeente. Tegen een afgesproken, vantevoren bepaald tarief, wordt voor u tekenwerk gemaakt van de bestaande en de nieuwe situatie en wordt de gehele vergunningaanvraag ingediend. Wel zo gemakkelijk en u bent er van verzekerd dat het goed geregeld is.

  • Verzorgen jullie ook de werkzaamheden zoals installaties, elektra, stucwerk etc?

    Ja, dat kan zeker. Wij kunnen het hele renovatieproces van A tot Z coördineren. Daarmee houdt u 1 aanspreekpunt en bent u er van verzekerd dat alle partijen in goede harmonie met elkaar samenwerken. Bijkomend voordeel is dat de overlast tot een minimum wordt beperkt en de werkzaamheden niet langer duren dan nodig is!

Offerte

  • Wat kost een kozijn / dakkapel / etc.?

    Tja, dat is niet zo makkelijk te zeggen als u zou denken. Want wat kost een auto? Of wat kost een vakantie? Weet u het? Het hangt net als bij zoveel andere producten en diensten af van wat u wil. Natuurlijk zijn ook de maten belangrijk, maar daarmee zijn we er nog lang niet. Hoe is de bijvoorbeeld de inbouwsituatie? En welke uitstraling wilt u dat uw kozijn, dakkapel, terrasoverkapping krijgt? U begrijpt: alles is maatwerk en alles wordt naar uw wens gemaakt. Daarom komen we ook graag bij u thuis om de situatie te bekijken.

  • Komen jullie ook aan huis?

    We komen graag bij u aan huis om de situatie in te meten en eventuele vragen te beantwoorden. Wel zijn we van mening dat we u het best van dienst kunnen zijn in onze ruime showroom, waar we u ter plaatse kunnen laten zien waar we over praten. U kunt bij ons zien, voelen en ‘proeven’ wat u aanspreekt en wat misschien niet, zodat u zeker de juiste keuzes maakt

  • Kunnen jullie mij de prijzen doormailen?

    Omdat elk kozijn, elke terrasoverkapping en zelfs elke accessoire maatwerk is, kunnen we helaas geen m2-prijzen of eenheidsprijzen doormailen. Wij adviseren u dan ook altijd naar de showroom te komen zodat we wat meer informatie kunnen uitwisselen. Foto’s van de situatie helpen ons om een goede inschatting te maken, dus maak gerust wat foto’s met uw telefoon of tablet. Globale maten mag u ook zelf meenemen, zodat we een indicatie kunnen maken.

  • Als ik overweeg samen met mijn buren / kennissen opdracht te verlenen, scheelt ons dat iets?

    Jazeker! We maken graag een passende aanbieding die het voor alle partijen aantrekkelijk maakt om samen te werken. Afhankelijk van de werkzaamheden doen wij u in de offertes een aantrekkelijk aanbod. Hierbij geldt dat alle deelnemers er van meeprofiteren!

  • Moet ik aanbetalen bij het plaatsen van mijn opdracht?

    Standaard hanteren wij wel een aanbetaling, maar het komt geregeld voor dat onze klanten hier moeite mee hebben, door nare ervaringen in het verleden. Hier hebben wij absoluut begrip voor. Een aanbetaling is daarom bij Kokall Kozijnen en Bouw niet per sé verplicht. Op uw verzoek kunnen we een aangepaste betalingsregeling afspreken, uiteraard in goed overleg. Een veel gekozen alternatief is dan ook dat er pas bij start van de montage betaald wordt en er een restbedrag over blijft, welke pas na oplevering wordt gefactureerd.

  • Hebben jullie ook acties?

    Afhankelijk van het seizoen hebben we geregeld een mooie actie. Deze acties worden vaak in samenwerking met onze leveranciers en fabrikanten opgezet, waardoor u als klant er het meest van profiteert.

    Wilt u op de hoogte blijven van de lopende of aankomende acties, volg ons dan op Facebook.

Montage

  • Werken jullie met eigen monteurs?

    Ja. Al sinds het bestaan van Kokall Kozijnen en Bouw werken wij met eigen monteurs. Zij weten dankzij hun ervaring op de particuliere markt als geen ander hoe het is om bij mensen thuis te werken. We zijn trots op onze monteurs, die zo veelzijdig zijn dat ze én hard kunnen als het even moet én u netjes te woord kunnen staan als u dat wil. Onze monteurs zijn representatieve jongens die u gerust aan uw woning kunt laten werken.

  • Moet ik tijdens de montage thuis zijn?

    Het móet niet, u mag zodra de monteurs aan het werk zijn gewoon uw dagelijkse bezigheden voort zetten. Als u het een beter gevoel geeft om aanwezig te zijn, is dat ook geen enkel probleem. Iedereen is hierin anders, dus voel u niet verplicht om thuis te zijn en voel u ook niet bezwaard als u juist wel thuis bent. Wanneer de monteurs meerdere dagen bij u aan het werk zijn, kunt u per dag met ze overleggen wat hun plannen voor de volgende dag zijn. U kunt dan voor u zelf beslissen of u daarbij aanwezig wil zijn of niet.

  • Hoe lang duurt de montage?

    Dat is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de montagelocatie, de grootte van bijvoorbeeld kozijnen, de voorbereidende werkzaamheden en dergelijke. Gemiddeld genomen plaatsen onze monteurs zo’n 2 á 3 kozijnen per dag, maar een terrasoverkapping kost al gauw zo’n 2 dagen. Overlegt u met de contactpersoon die uw offerte heeft gemaakt en hij kan u al snel vertellen wat zijn inschatting is over de looptijd van de werkzaamheden. Wij gaan in principe altijd uit van aaneengesloten montage, tenzij u anders met ons afspreekt.

  • Plaatsen jullie ook dakkapellen in 1 dag?

    In principe niet. Wij geloven in een traditionele montage, waarbij aanpassingen in het werk gemaakt kunnen worden. Wilt u na bestelling tóch de kleuren van de bekleding veranderen? Dat is vaak geen probleem. De positie van de dakkapel iets veranderen? In overleg is veel mogelijk. Zo bent u er van gegarandeerd dat uw dakkapel naar uw wens geplaatst worden en er zo uit ziet als u graag zou zien!
    Tijdens de montage, die vaak slechts (ruim) 2 dagen duurt, zorgen onze monteurs er voor dat de montageplaats ‘s nachts goed afgedekt is en u rustig kunt slapen.

  • Zit de gevel 's avonds weer dicht?

    Ja, wij laten u niet achter met een gat in de gevel. Kozijnen worden wind en waterdicht achter gelaten. Hoogstens moet er de volgende dag binnen of buiten nog verder worden afgewerkt. De situatie ziet er dan misschien wat chaotisch uit, maar als u er een werkdag later weer naar kijkt, dan ziet de wereld er ineens weer een stuk zonniger uit.

  • Verzorgen jullie ook de binnenafwerking?

    Standaard verzorgen wij de complete montage inclusief binnenafwerking. U hebt na de montage dan zelf geen werk meer aan de gemonteerde producten. Wanneer de montage deel uit maakt van een grotere verbouwing, kunt u er ook voor kiezen om het geheel zonder afwerking op te laten leveren. Dit is bijvoorbeeld handig als u na het kozijn een nieuwe badkamer laat plaatsen inclusief tegelwerk, of als u zelf liever de dakkapel aftimmert / laat aftimmeren.

  • Voeren jullie het afval ook af?

    Al het afval wordt door onze monteurs netjes afgevoerd. Voor werkzaamheden waar veel afval vanaf komt, regelen wij een container ter plaatse. Deze container heeft gemiddeld de grootte van een parkeerplaats. Na de werkzaamheden wordt de container zo snel mogelijk weer afgevoerd. De container wordt doorgaans op de eerste montagedag geplaatst, dus u hoeft er niet voor thuis te blijven. Wel is het in sommige situaties handig om de buurt even in te lichten.

Nazorg, Onderhoud en Garantie

  • Wat moet ik zelf nog doen na de montage?

    De monteurs ruimen de werkplaats netjes op en leveren het geheel veegklaar aan u op. Afhankelijk van wat u met ons afspreekt, kunnen zij ook de raamdecoratie weer voor u ophangen, wanneer dit van toepassing is.
    Op het glas kunt u vlak na montage sporen zien van glaszuigers, kitten en dergelijke. Omdat de afwerking aan de binnenzijde minimaal 24 uur moet drogen, mag u de eerste 24 uur nog niet schoonmaken! Nadat alles is uitgehard, kunt u met een warme emmer sop de laatste sporen wegpoetsen en genieten van uw nieuwe ramen en/of deuren.

  • Hoeveel garantie krijg ik op jullie producten?

    Dat is verschillend per product, maar wij geven op de meeste materialen 10 jaar garantie. Ook op de montage geven wij 10 jaar garantie. U kunt uw garantie ook verlengen met het Kokall Onderhoudsplan. Deze wordt u toegestuurd bij uw laatste factuur. Twijfelt u hoeveel garantie u op uw producten krijgt? Op elke offerte vermelden we altijd de garanties die voor de producten in uw offerte gelden. Dat is wel zo helder!

  • Hoe onderhoud ik mijn kozijnen / dakkapellen / vouwwanden?

    U hebt gekozen voor onderhoudsarme producten, dus eigenlijk heeft u er bijna geen werk meer aan. Wij adviseren u om bij het schoonmaken van de ramen ook de omliggende kozijn- en raamkaders en gevelbekleding mee te nemen. Gebruikt u hiervoor gewoon een emmer warm sop zonder agressieve schoonmaakmiddelen. Als u dit met enige regelmaat blijft doen, houdt u de producten als nieuw.
    Voor het onderhoud van het hang- en sluitwerk adviseren wij u om het beslag en het loopwerk 1x per jaar te oliëen en te vetten. Omdat een jaar snel voorbij vliegt en het er al gauw bij inschiet, bieden wij u het Kokall Onderhoudsplan aan. Onze servicemonteur verzorgt dit onderhoud dan voor u. Bij uw laatste factuur wordt een leaflet van het Kokall Onderhoudsplan meegestuurd.

  • Wat is het Kokall Onderhoudsplan?

    Uw nieuwe ramen en deuren openen en sluiten na montage moeiteloos. Om dit in de toekomst zo te houden, is jaarlijks onderhoud noodzakelijk. Hiermee voorkomt u bedienproblemen en verlengt u de levensduur van uw ramen en deuren. Maar wat nog belangrijker is: u verlengt hiermee uw garantie.
    Doordat u gegarandeerd bent van een professioneel jaarlijks onderhoud door onze servicemonteur, kunnen wij voor u de standaard garantietermijn op hang- en sluitwerk verdubbelen.
    Standaard geven wij 5 jaar garantie op hang- en sluitwerk, met het Kokall Onderhoudsplan wel 10 jaar!
    Verdere info vindt u bij in de leaflet van het Kokall Onderhoudsplan, deze wordt u verstuurd bij uw laatste factuur.

  • Zijn de kozijnen wel kleurvast?

    Absoluut. Doordat er geen weekmakers worden gebruikt in de profielen, verkleuren deze ook niet door UV-straling. Bij sommige leveranciers worden nog wel weekmakers in de profielen gebruikt, let u daar dus op voordat u uw kozijnen bestelt. Bij de WERU kozijnen worden kleuren anders dan wit of crème standaard uitgevoerd met een folie, al dan niet met houtnerf. Deze folie geeft uw kozijnen een fraai uiterlijk, maar beschermt de profielen ook tegen UV-straling en andere weersinvloeden.

  • Wat is de levensduur van jullie producten?

    Dit is per product verschillend, maar ons uitgangspunt is dat de producten die wij installeren van hoge kwaliteit zijn en tientallen jaren meegaan. Mits goed onderhouden natuurlijk. Ook is het afhankelijk van hoe intensief het product gebruikt wordt.
    Voor kozijnen geldt een gemiddelde levensduur van 30 jaar of langer. De meeste van onze producten gaan wellicht ook 30 jaar of nog wel langer mee. Bedenk u dan wel dat de techniek niet stil staat en er tegen die tijd waarschijnlijk weer betere producten op de markt zijn.

  • Zijn jullie aangesloten bij een branchevereniging?

    Als WERU dealer voeren wij het WPG, het WERU Partner Garant. Dit is een keurmerk van WERU welke u garandeert dat u de garantie die wij u beloven, ook daadwerkelijk krijgt. Ook al houden wij op te bestaan, dan zal WERU de garantie overnemen.
    Voor het garanderen van uw aanbetaling zijn wij niet aangesloten bij een keurmerk of instantie, maar zoals u hierboven bij het onderdeel ‘offerte’ kunt lezen, is een aanbetaling bij Kokall Kozijnen en Bouw geen vereiste. Bij ons geldt: elke klant is een gewaardeerde klant en met elke klant is overleg mogelijk. Wij zien uit naar een succesvolle samenwerking!

Staat uw vraag er niet bij? Neem contact op en vraag het een van onze adviseurs.